Protiletadlové věže ve Vídni
16. 11. 2006
Mini průvodce po protiletadlových věžích ve Vídni
Autor: Vítězslav Vítek
Vídeňské věže byly postaveny v letech 1942-1945 organizaci TODD, nuceně nasazenými a cizinci jako ochrana proti stoupající letecké aktivitě angloamerických bombardovacích svazů nad důležitými centry III.říše.
Dělí se na hlavní věž L, která je menší a byl na ní umístněn radar Wursburg riese FuMG 65 s šestimetrovou anténou. Z této věže se převáděly informace o nepřátelských formacích do dělostřelecké G věže, jejichž hlavní výzbrojí se staly 4x dvojčata 12,8cm Flaků 40 proti vysoko letícím cílům. Proti nízko letícím cílům sloužily většinou 20mm Flaky. K historii těchto věží bylo napsáno v zahraničí několik publikací, proto jsem se soustředil pouze na jejich současný stav, krátkou historii a nejčastější problémy, které vás mohou potkat. Můj průzkum probíhal v letních měsících, což nedoporučuji, pokud chcete mít kvalitní fotografie s věžemi v celé kráse. Proto si raději volte termín v době vegetačním klidu, protože i tady se věže nalézají v parcích se vzrostlými stromy, které někdy dosahují až poloviny výšky věže. Jestli nechcete trávit většinu času popojížděním na semaforech, tak nejvhodnější den je neděle, nebo státní svátek. V tyto dny, hlavně ráno je provoz minimální a můžete se i snadněji orientovat, kde se nacházíte a kdy máte odbočit. Před samotným průzkumem ve Vídni je třeba si zakoupit (120Kč), nebo půjčit plán města Vídně. Je to vhodné pro všechny, kdo nechtějí strávit hodiny blouděním po Vídni. Přitom osobně považuji značení v této metropoli za přehledné, jelikož na každé hlavní ulici jsou ukazatele na Prahu či Brno. Dokonce i řidiči se k vám budou chovat ohleduplněji než jste zvyklí. Pro snazší orientaci si najděte a zakroužkujte adresy, na kterých se mají věže nacházet.
Značení věží s jejich adresami: 1,G,L-Arenbergpark 3.Bezirk Landstrasse
2, L-Esterhazypark 6.Bezirk Mariahilf
G-Stiftskaserne 7.Bezirk Neubau
3,G,L-Augarten 20.Bezirk Brigttenau
4,L-Gerichtsgasse 21.Bezirk Floridsdorf
Bezirk- čtvrt,okrsek
L-Leitthurm (vůdčí,hlavní,naváděcí věž)
G-Geschutzturme (dělostřelecká věž)
Protože se většinou věže nacházejí ve dvojicích v parcích,není problém udané místo na mapě najít. Po teoretické přípravě můžete tedy vyrazit. Cesta ze Znojma do Vídně měří 100km, k tomu je však třeba připočítat dalších 100km na pojíždění po Vídni. Možná si říkáte, že je to moc, ale uvidíte, jak to ve městě naskakuje, i když v nejhorším případě se již ceny benzínu od naši tolik neliší. Natural stojí 1,20 EUR. Na hraničním přechodu Hatě vás po ukázání platného pasu či občanského průkazu bez problému odbaví. Pak jedete již jen po ukazatelích do Vídně. Je třeba si ještě uvědomit, jaké variantě cesty dáme přednost:
A) Po dálnici (rychlá,dražší-10denní dálniční známka 7,60Eur)
B) Po státní (většinou průjezd obcí pomalejší,ale levnější)
Mezi těmito variantami se stačí rozhodnout před příjezdem do Stockerau. Toto neplatí pro hraniční přechody Hevlín a Mikulov. Přes Hevlín se jede do Vídně pouze po státní silnici. Ve dny volna pozor na zvýšené měření rychlosti v obou směrech. Obec 50km, mimo obec 100km a dálnice 130km. Z úsporných a orientačních důvodů doporučuji navštívit jako první věže v Arenberg parku. Při příjezdu do Vídně odbočíte na most Norbrucke a po ukazatelích pojedete směrem na Gurtel. U spalovny, která je zajímavá svojí moderní architekturou a jejíž komín vám může případně posloužit jako orientační bod najedete doprava na Gurtel. Poté již jen jedete po tomto okruhu. Minete AKH (nemocnice na levé straně), Hutteldorferstrasse, Westbahnhof (nádraží), přejedete velkou křižovatku přes Mariahilfestrasse a pojedete směrem na Margaretgurtel, kde se držte středu než podjedete dva podjezdy. Po té minete Sudbahnhof (nádraží) po pravé straně. To si již hlídejte odbočení, protože jak minete po levé straně v zatáčce botanickou zahradu, najedete si do levého odbočovacího pruhu na Fasangasse, po které jezdí tramvaje a jedete stále rovně. Přejedete přes větší křižovatku a to se již blížíte k prvním věžím. Po přejetí křižovatky jedete po Ungargasse a asi tak sto metrů od této křižovatky napravo lze již spatřit jednu z věží. Za dalších sto metrů odbočíte na ulici Dapontegasse, nebo Neulinggasse a ty vás dovedou přímo k parku, kde se tyto objekty nachází. Zaparkujte auto a nezapomeňte ve všední dny (v neděli a st.svátky není potřeba!!) vyplnit parkovací kartu (parkschein). Ten doporučuji zakoupit na čerpací stanici či trafice ve Vídni. Lístek na hodinu a půl stojí 1,20 euro. Již z dálky na vás dýchne jejich monumentálnost:
Arenbergpark G-věž .Typ 1 .Rozměry 57m x 57m vysoká 42m. Stavba zahájena v prosinci 1942 a v říjnu 1943 je věž hotova. 8 pater a jedno patro podzemní, které sloužilo jako skladiště munice. 1.-3.patro sloužilo jako protiletecký kryt. Ve 4.byla umístěna ošetřovna. Od 5. do 8.měli ubikace vojáci, domácí technika a komunikační centrum. Na 8.patře měli umístněno 12 dvoucentimetrových lehkých flaků. Pro těžká děla obstarával ze spodních pater transport munice výtah. Dnes je zde muzeum umění a depozit. Věž je občasně přístupná.
L-věž. Typ 2 se nachází 160 metrů východně od věže G. Její rozměry jsou 23,5m x 39m a je vysoká 39m. L-věž má 8.poschodí, z toho jedno do podzemí. Na 7.patře je umístněná plošina pro lehké flaky se dvěma vlaštovčími hnízdy na každé straně. Na rozdíl od ostatních věží L se pozice pro lehké flaky nachází na bocích a ne na rozích.Dnes je prázdná a uzavřená.
Po prohlídce věží v Arenbergpark tou samou cestou najedete opět na Gurtel směrem na Prahu, Brno. Zase minete botanickou zahradu, Sudbahnhof, dva podjezdy, jakmile budete mít nalevo Ubahn-metro, připravte se na odbočení vpravo. A to jakmile uvidíte nalevo zastávku metra Gumpendorfer odbočíte doprava. Jakési menší ulice s tím samým názvem a pojedete stále rovně dokud se pře vámi neobjeví po levé straně věž:
Esterhazypark
Jedná se o L-věž .Typ 1 s rozměry 31m x 15m. Vysoká 47m. Nachází se 500metrů jihozápadně od věže G. Věž má 10 pater a jedno patro podzemní. Plošina pro lehké flaky se nachází okolo 9.patra a je tvořena 4 vlaštovčími hnízdy. Dnes je v této věži Haus des Meeres (Mořský svět), vstupné 10 Euro. Otvírací doba celý týden od 9 00-18 00, ve čtvrtek 9 00-21 00 hod.
Auto doporučuji ponechat v některé z bočních uliček a nezapomenout vyplnit ve všední dny parkovací kartu. Po prohlídce opět tou samou cestou se vrátíte na Gurtel, kde je asi po 200 metrech ukazatel na odbočení doprava na Mariahilferstrasse. Případně přejedete přímo na Mariahilferstrasse k parkovišti u Stiftskaserne. Tam se nachází G-věž Typ 3. Její výška je 45m. Stavba byla zahájena v květnu 1943 a dokončena v červenci 1944. Výzbroj měla tvořit 4 x 12,8cm dvojčata. Zdi dosahují tloušťky 2,5m, v některých místech až 3,5m. Věž má 9 pater a jedno podzemní patro. Plošina pro lehké flaky je umístněna na 8.patře s osmi vlaštovčími hnízdy. Hlavní děla této věže měla být umístněna v pancéřových kopulích. Dnes je využívána rakouskou armádou jako prominentní letecký kryt. Není přístupná, jelikož se nachází v areálu kasáren. Bohužel z ní nejde ani mnoho vidět pro vysokou bytovou zástavbu v okolí. Proto je zbytečné tuto věž hledat.
Opětovně se vrátíte na Gurtel a pojedete směr Praha, Brno až dojedete před v úvodu zmiňovanou spalovnu. Před vjezdem na výpadovku nepojedete směrem Praha, Brno, ale odbočíte doprava a pojedete do středu spalovny směrem nazpět na centrum. Tato cesta vás navede ke kanálu Dunaj po levé straně. Najedete si nalevo a jakmile uvidíte první most přes kanál odbočíte doleva. Po přejetí mostu se dostanete na Wallensteinstrasse a při první příležitosti odbočíte doprava na Treustrasse, po ujetí asi 200 metrů se ostanete na malý okruh, ze kterého sjedete na Wasnergasse, kde můžete nechat auto, ovšem opět ve všední dny jen s parkovacím lístkem. To již uvidíte věže:
Augarten
G-věž. Typ 3. Práce na těchto věžích byla zahájena v létě 1944, stavby byly dokončeny v lednu 1945. G věž je 55 metrů vysoká kruhového tvaru. Má 12 pater, z toho jedno podzemní. Okolo 11 patra je plošina s 8 vlaštovčími hnízdy pro lehké flaky. V roce 1946 utrpěla věž těžké poškození. Ve věži si hráli děti a došlo k explozi, když zde bylo ještě uskladněno okolo 2OOO tisíc dělostřeleckých nábojů ráže 12,8cm. Výbuch poškodil nejen samotnou věž, ale i domy v blízkém okolí a vytloukl spousty oken. V současné době je prázdná, uzavřená a oplocena v okruhu asi 50metrů. Z poslední oficiální návštěvy je pár fotek na internetu. Dokonce se zde podařilo najít rozpálenou komoru 12,8cm Flaku 40. Tento rok na ní mají začít opravy a přestavba na databanku za velkých finančních nákladů. 440metrů severovýchodně od věže G se nachází L-věž Typ 3. Věž je 31metrů dlouhá a 15metrů široká. Její výška dosahuje 53 metrů. Má 11 pater, z toho jedno podzemní. Okolo 10 patra se nachází plošina se čtyřmi velkými vlaštovčími hnízdy pro lehké flaky. V současnosti je oplocena a všechny vchody a otvory zabetonovány. Věž je prázdná.
Tímto se rozloučíte s dostavěnými Vídeňskými protiletadlovými věžemi a stejnou cestou se můžete vrátit na zpět jen s tím rozdílem, že již nepřejedete most, před mostem odbočíte doprava a pojedete po ukazatelích směr Praha, Brno. Ukazatelé na Prahu vás dovedou do Znojma a na Brno do Mikulova. Zbývá ještě jedna věž na druhém břehu Dunaje- Floridsdorfu. Ta se nachází již jen kousek po té, co přejedete most Nordbrucke, nebo Floridsdorfbrucke na Gerichtsgasse. Tuto ulici si najdete v půlce Pragerstrasse spojující tyto dva mosty směrem na východ. Jelikož je však Gerichtsgasse z hlavní ulice slepá, odbočíte na H.Bahrstrasse a u policejní stanice doleva. Dojedete na konec ulice a nalevo se před vámi objeví poslední z věží:
Floridsdorf
Na první pohled se pravděpodobně jedná o věž G asi typu 2 nebo 3 a je velice podobná G-věžím v Augarten a Stiftskaserne. O to,že se pravděpodobně jedná o věž G hovoří i to, že na Floridsdorfu byla jedna původně plánována. Vcelku se jedná o unikát,j elikož stavba této věže byla dokončena tak do jedné třetiny výšky ostatních věží. Během konce války sloužila jako protiletecký kryt. V dnešní době je zarostlá vegetací. Zčásti je pomalována a všechny vchody jsou zazděny. Přesto jdou vidět z dálky jak ze stropnice trčí armatury, které naznačují, že stavba měla pokračovat. Také lze spatřit, jak je strop poškozen vnitřním výbuchem směrem ven. Bohužel nepodařilo se mi vypátrat žádné informace o tomto poškození. Toto byla poslední z Vídeňských protiletadlových věží.
Přeji všem příjemné zážitky z Vídně a Šťastnou cestu domů.
Můj tip: putování po protiletadlových věžích ve Vídni doporučuji zahájit návštěvou ve vojenském muzeu Arsenal, které se nachází na cestě k prvním věžím u Sudbahnhof. Otevřeno je kromě pátku každý den od 9-17 hodin. Vstupné je 5,10 Euro a za foťák 1,50. Poté můžete navštívit věže v Arenbergparku a cestou domů se podívat na věže v Augarten.
Prameny www.airpower.at
www.turbo.at
www.team-delta.info
www.wien.gv.at
www.de.wikipedia.org
www.berliner-unterwelten.de
Vlastní průzkum
Souřadnice pro GPS
G-Thurm L-Thurm
Arenbergpark 48° 11´ 55´´ N 48° 11´ 53´´ N
16° 23´ 32´´ O 16° 23´ 25´´ O
Stiftskaserne 48° 11´ 51´´ N
16° 21´ 09´´ O
Esterhazypark 48° 12´ 06´´ N
16° 21´ 21´´ O
Augarten 48° 13´ 40´´ N 48° 13´ 33´´ N
16° 22´ 41´´ O 16° 22´ 22´´ O
Gerichtsgasse 48° 15´ 41´´ N
16° 23´ 48´´ O
N-sever
O-východ
Příloha:
Hlavní zbraň protiletadlových věží 12,8cm Flak 40
128mm protiletadlový kanón se začal vyvíjet v roce 1936. Jeho vývojem byla pověřena firma Rheinmetall a jelikož tomuto projektu nebyla přisouzena důležitost, první prototyp byl dokončen roku 1940. Když se však armáda seznámila s jeho rozměry a hmotností, přisoudila mu, že bude sloužit jako statický obranný prostředek. Samotná zbraň se začala vyrábět pod označením 12,8cm Flak 40. Přesto se firma pokoušela vyvinout i mobilní verze, kterých nakonec vyrobila jen 6. Pozdější verze proto již sloužily jen jako statická obrana důležitých výrobních center a velkých měst jako Berlín a Vídeň, kde se pro tyto kanóny vybudovaly speciální věže na jejich co nejlepší využití. Také vznikla speciální železniční varianta, která nakonec dala této zbrani jistou mobilitu. Výroba kanónů pro statické instalace započala v roce 1942. Výroba byla velice nákladná a složitá a tak do ledna 1945 sloužilo u armády pouze 570 kusů tohoto typu. Krátce po náběhu sériové výroby Flaku 40 vznikla i jeho dvoumontáž tzv.12,8cm Flakzwilling 40. Dvojkanón tvořili dva Flaky 40 umístněné vedle sebe na jedné lafetě a se zrcadlově odvráceným podávacím zařízením. Tyto zbraně se používaly jen na speciálních protiletadlových věžích, jelikož jejich výroba byla opět drahá a náročná. Do února 1945 německá armáda disponovala 33 kusy těchto dvojčat. Tato vynikající zbraň zvýšila efektivitu flakových věží proti stále výkonnějším spojeneckým bombardérům. Na konci války se vyvíjel nový 12,8cm Flak 45, který měl být ještě výkonnější něž jeho předchůdce.
Technické údaje:
Ráže: 128mm
Hmotnost statického kanónu: 17 000kg (bojová)
Celková délka: 15m
Hmotnost mobilního kanónu: 27 000kg (bojová)
Výška: 3,95m
Hmotnost náboje: 60 kg
Délka hlavně: 7,83m
Hmotnost střely: 26 kg
Počáteční rychlost střely: 880 m\ s
Kadence: 6 ran\min
Maximální dostup střely: 14 800m
Autor: Vítězslav Vítek
Vídeňské věže byly postaveny v letech 1942-1945 organizaci TODD, nuceně nasazenými a cizinci jako ochrana proti stoupající letecké aktivitě angloamerických bombardovacích svazů nad důležitými centry III.říše.
Dělí se na hlavní věž L, která je menší a byl na ní umístněn radar Wursburg riese FuMG 65 s šestimetrovou anténou. Z této věže se převáděly informace o nepřátelských formacích do dělostřelecké G věže, jejichž hlavní výzbrojí se staly 4x dvojčata 12,8cm Flaků 40 proti vysoko letícím cílům. Proti nízko letícím cílům sloužily většinou 20mm Flaky. K historii těchto věží bylo napsáno v zahraničí několik publikací, proto jsem se soustředil pouze na jejich současný stav, krátkou historii a nejčastější problémy, které vás mohou potkat. Můj průzkum probíhal v letních měsících, což nedoporučuji, pokud chcete mít kvalitní fotografie s věžemi v celé kráse. Proto si raději volte termín v době vegetačním klidu, protože i tady se věže nalézají v parcích se vzrostlými stromy, které někdy dosahují až poloviny výšky věže. Jestli nechcete trávit většinu času popojížděním na semaforech, tak nejvhodnější den je neděle, nebo státní svátek. V tyto dny, hlavně ráno je provoz minimální a můžete se i snadněji orientovat, kde se nacházíte a kdy máte odbočit. Před samotným průzkumem ve Vídni je třeba si zakoupit (120Kč), nebo půjčit plán města Vídně. Je to vhodné pro všechny, kdo nechtějí strávit hodiny blouděním po Vídni. Přitom osobně považuji značení v této metropoli za přehledné, jelikož na každé hlavní ulici jsou ukazatele na Prahu či Brno. Dokonce i řidiči se k vám budou chovat ohleduplněji než jste zvyklí. Pro snazší orientaci si najděte a zakroužkujte adresy, na kterých se mají věže nacházet.
Značení věží s jejich adresami: 1,G,L-Arenbergpark 3.Bezirk Landstrasse
2, L-Esterhazypark 6.Bezirk Mariahilf
G-Stiftskaserne 7.Bezirk Neubau
3,G,L-Augarten 20.Bezirk Brigttenau
4,L-Gerichtsgasse 21.Bezirk Floridsdorf
Bezirk- čtvrt,okrsek
L-Leitthurm (vůdčí,hlavní,naváděcí věž)
G-Geschutzturme (dělostřelecká věž)
Protože se většinou věže nacházejí ve dvojicích v parcích,není problém udané místo na mapě najít. Po teoretické přípravě můžete tedy vyrazit. Cesta ze Znojma do Vídně měří 100km, k tomu je však třeba připočítat dalších 100km na pojíždění po Vídni. Možná si říkáte, že je to moc, ale uvidíte, jak to ve městě naskakuje, i když v nejhorším případě se již ceny benzínu od naši tolik neliší. Natural stojí 1,20 EUR. Na hraničním přechodu Hatě vás po ukázání platného pasu či občanského průkazu bez problému odbaví. Pak jedete již jen po ukazatelích do Vídně. Je třeba si ještě uvědomit, jaké variantě cesty dáme přednost:
A) Po dálnici (rychlá,dražší-10denní dálniční známka 7,60Eur)
B) Po státní (většinou průjezd obcí pomalejší,ale levnější)
Mezi těmito variantami se stačí rozhodnout před příjezdem do Stockerau. Toto neplatí pro hraniční přechody Hevlín a Mikulov. Přes Hevlín se jede do Vídně pouze po státní silnici. Ve dny volna pozor na zvýšené měření rychlosti v obou směrech. Obec 50km, mimo obec 100km a dálnice 130km. Z úsporných a orientačních důvodů doporučuji navštívit jako první věže v Arenberg parku. Při příjezdu do Vídně odbočíte na most Norbrucke a po ukazatelích pojedete směrem na Gurtel. U spalovny, která je zajímavá svojí moderní architekturou a jejíž komín vám může případně posloužit jako orientační bod najedete doprava na Gurtel. Poté již jen jedete po tomto okruhu. Minete AKH (nemocnice na levé straně), Hutteldorferstrasse, Westbahnhof (nádraží), přejedete velkou křižovatku přes Mariahilfestrasse a pojedete směrem na Margaretgurtel, kde se držte středu než podjedete dva podjezdy. Po té minete Sudbahnhof (nádraží) po pravé straně. To si již hlídejte odbočení, protože jak minete po levé straně v zatáčce botanickou zahradu, najedete si do levého odbočovacího pruhu na Fasangasse, po které jezdí tramvaje a jedete stále rovně. Přejedete přes větší křižovatku a to se již blížíte k prvním věžím. Po přejetí křižovatky jedete po Ungargasse a asi tak sto metrů od této křižovatky napravo lze již spatřit jednu z věží. Za dalších sto metrů odbočíte na ulici Dapontegasse, nebo Neulinggasse a ty vás dovedou přímo k parku, kde se tyto objekty nachází. Zaparkujte auto a nezapomeňte ve všední dny (v neděli a st.svátky není potřeba!!) vyplnit parkovací kartu (parkschein). Ten doporučuji zakoupit na čerpací stanici či trafice ve Vídni. Lístek na hodinu a půl stojí 1,20 euro. Již z dálky na vás dýchne jejich monumentálnost:
Arenbergpark G-věž .Typ 1 .Rozměry 57m x 57m vysoká 42m. Stavba zahájena v prosinci 1942 a v říjnu 1943 je věž hotova. 8 pater a jedno patro podzemní, které sloužilo jako skladiště munice. 1.-3.patro sloužilo jako protiletecký kryt. Ve 4.byla umístěna ošetřovna. Od 5. do 8.měli ubikace vojáci, domácí technika a komunikační centrum. Na 8.patře měli umístněno 12 dvoucentimetrových lehkých flaků. Pro těžká děla obstarával ze spodních pater transport munice výtah. Dnes je zde muzeum umění a depozit. Věž je občasně přístupná.
L-věž. Typ 2 se nachází 160 metrů východně od věže G. Její rozměry jsou 23,5m x 39m a je vysoká 39m. L-věž má 8.poschodí, z toho jedno do podzemí. Na 7.patře je umístněná plošina pro lehké flaky se dvěma vlaštovčími hnízdy na každé straně. Na rozdíl od ostatních věží L se pozice pro lehké flaky nachází na bocích a ne na rozích.Dnes je prázdná a uzavřená.
Po prohlídce věží v Arenbergpark tou samou cestou najedete opět na Gurtel směrem na Prahu, Brno. Zase minete botanickou zahradu, Sudbahnhof, dva podjezdy, jakmile budete mít nalevo Ubahn-metro, připravte se na odbočení vpravo. A to jakmile uvidíte nalevo zastávku metra Gumpendorfer odbočíte doprava. Jakési menší ulice s tím samým názvem a pojedete stále rovně dokud se pře vámi neobjeví po levé straně věž:
Esterhazypark
Jedná se o L-věž .Typ 1 s rozměry 31m x 15m. Vysoká 47m. Nachází se 500metrů jihozápadně od věže G. Věž má 10 pater a jedno patro podzemní. Plošina pro lehké flaky se nachází okolo 9.patra a je tvořena 4 vlaštovčími hnízdy. Dnes je v této věži Haus des Meeres (Mořský svět), vstupné 10 Euro. Otvírací doba celý týden od 9 00-18 00, ve čtvrtek 9 00-21 00 hod.
Auto doporučuji ponechat v některé z bočních uliček a nezapomenout vyplnit ve všední dny parkovací kartu. Po prohlídce opět tou samou cestou se vrátíte na Gurtel, kde je asi po 200 metrech ukazatel na odbočení doprava na Mariahilferstrasse. Případně přejedete přímo na Mariahilferstrasse k parkovišti u Stiftskaserne. Tam se nachází G-věž Typ 3. Její výška je 45m. Stavba byla zahájena v květnu 1943 a dokončena v červenci 1944. Výzbroj měla tvořit 4 x 12,8cm dvojčata. Zdi dosahují tloušťky 2,5m, v některých místech až 3,5m. Věž má 9 pater a jedno podzemní patro. Plošina pro lehké flaky je umístněna na 8.patře s osmi vlaštovčími hnízdy. Hlavní děla této věže měla být umístněna v pancéřových kopulích. Dnes je využívána rakouskou armádou jako prominentní letecký kryt. Není přístupná, jelikož se nachází v areálu kasáren. Bohužel z ní nejde ani mnoho vidět pro vysokou bytovou zástavbu v okolí. Proto je zbytečné tuto věž hledat.
Opětovně se vrátíte na Gurtel a pojedete směr Praha, Brno až dojedete před v úvodu zmiňovanou spalovnu. Před vjezdem na výpadovku nepojedete směrem Praha, Brno, ale odbočíte doprava a pojedete do středu spalovny směrem nazpět na centrum. Tato cesta vás navede ke kanálu Dunaj po levé straně. Najedete si nalevo a jakmile uvidíte první most přes kanál odbočíte doleva. Po přejetí mostu se dostanete na Wallensteinstrasse a při první příležitosti odbočíte doprava na Treustrasse, po ujetí asi 200 metrů se ostanete na malý okruh, ze kterého sjedete na Wasnergasse, kde můžete nechat auto, ovšem opět ve všední dny jen s parkovacím lístkem. To již uvidíte věže:
Augarten
G-věž. Typ 3. Práce na těchto věžích byla zahájena v létě 1944, stavby byly dokončeny v lednu 1945. G věž je 55 metrů vysoká kruhového tvaru. Má 12 pater, z toho jedno podzemní. Okolo 11 patra je plošina s 8 vlaštovčími hnízdy pro lehké flaky. V roce 1946 utrpěla věž těžké poškození. Ve věži si hráli děti a došlo k explozi, když zde bylo ještě uskladněno okolo 2OOO tisíc dělostřeleckých nábojů ráže 12,8cm. Výbuch poškodil nejen samotnou věž, ale i domy v blízkém okolí a vytloukl spousty oken. V současné době je prázdná, uzavřená a oplocena v okruhu asi 50metrů. Z poslední oficiální návštěvy je pár fotek na internetu. Dokonce se zde podařilo najít rozpálenou komoru 12,8cm Flaku 40. Tento rok na ní mají začít opravy a přestavba na databanku za velkých finančních nákladů. 440metrů severovýchodně od věže G se nachází L-věž Typ 3. Věž je 31metrů dlouhá a 15metrů široká. Její výška dosahuje 53 metrů. Má 11 pater, z toho jedno podzemní. Okolo 10 patra se nachází plošina se čtyřmi velkými vlaštovčími hnízdy pro lehké flaky. V současnosti je oplocena a všechny vchody a otvory zabetonovány. Věž je prázdná.
Tímto se rozloučíte s dostavěnými Vídeňskými protiletadlovými věžemi a stejnou cestou se můžete vrátit na zpět jen s tím rozdílem, že již nepřejedete most, před mostem odbočíte doprava a pojedete po ukazatelích směr Praha, Brno. Ukazatelé na Prahu vás dovedou do Znojma a na Brno do Mikulova. Zbývá ještě jedna věž na druhém břehu Dunaje- Floridsdorfu. Ta se nachází již jen kousek po té, co přejedete most Nordbrucke, nebo Floridsdorfbrucke na Gerichtsgasse. Tuto ulici si najdete v půlce Pragerstrasse spojující tyto dva mosty směrem na východ. Jelikož je však Gerichtsgasse z hlavní ulice slepá, odbočíte na H.Bahrstrasse a u policejní stanice doleva. Dojedete na konec ulice a nalevo se před vámi objeví poslední z věží:
Floridsdorf
Na první pohled se pravděpodobně jedná o věž G asi typu 2 nebo 3 a je velice podobná G-věžím v Augarten a Stiftskaserne. O to,že se pravděpodobně jedná o věž G hovoří i to, že na Floridsdorfu byla jedna původně plánována. Vcelku se jedná o unikát,j elikož stavba této věže byla dokončena tak do jedné třetiny výšky ostatních věží. Během konce války sloužila jako protiletecký kryt. V dnešní době je zarostlá vegetací. Zčásti je pomalována a všechny vchody jsou zazděny. Přesto jdou vidět z dálky jak ze stropnice trčí armatury, které naznačují, že stavba měla pokračovat. Také lze spatřit, jak je strop poškozen vnitřním výbuchem směrem ven. Bohužel nepodařilo se mi vypátrat žádné informace o tomto poškození. Toto byla poslední z Vídeňských protiletadlových věží.
Přeji všem příjemné zážitky z Vídně a Šťastnou cestu domů.
Můj tip: putování po protiletadlových věžích ve Vídni doporučuji zahájit návštěvou ve vojenském muzeu Arsenal, které se nachází na cestě k prvním věžím u Sudbahnhof. Otevřeno je kromě pátku každý den od 9-17 hodin. Vstupné je 5,10 Euro a za foťák 1,50. Poté můžete navštívit věže v Arenbergparku a cestou domů se podívat na věže v Augarten.
Prameny www.airpower.at
www.turbo.at
www.team-delta.info
www.wien.gv.at
www.de.wikipedia.org
www.berliner-unterwelten.de
Vlastní průzkum
Souřadnice pro GPS
G-Thurm L-Thurm
Arenbergpark 48° 11´ 55´´ N 48° 11´ 53´´ N
16° 23´ 32´´ O 16° 23´ 25´´ O
Stiftskaserne 48° 11´ 51´´ N
16° 21´ 09´´ O
Esterhazypark 48° 12´ 06´´ N
16° 21´ 21´´ O
Augarten 48° 13´ 40´´ N 48° 13´ 33´´ N
16° 22´ 41´´ O 16° 22´ 22´´ O
Gerichtsgasse 48° 15´ 41´´ N
16° 23´ 48´´ O
N-sever
O-východ
Příloha:
Hlavní zbraň protiletadlových věží 12,8cm Flak 40
128mm protiletadlový kanón se začal vyvíjet v roce 1936. Jeho vývojem byla pověřena firma Rheinmetall a jelikož tomuto projektu nebyla přisouzena důležitost, první prototyp byl dokončen roku 1940. Když se však armáda seznámila s jeho rozměry a hmotností, přisoudila mu, že bude sloužit jako statický obranný prostředek. Samotná zbraň se začala vyrábět pod označením 12,8cm Flak 40. Přesto se firma pokoušela vyvinout i mobilní verze, kterých nakonec vyrobila jen 6. Pozdější verze proto již sloužily jen jako statická obrana důležitých výrobních center a velkých měst jako Berlín a Vídeň, kde se pro tyto kanóny vybudovaly speciální věže na jejich co nejlepší využití. Také vznikla speciální železniční varianta, která nakonec dala této zbrani jistou mobilitu. Výroba kanónů pro statické instalace započala v roce 1942. Výroba byla velice nákladná a složitá a tak do ledna 1945 sloužilo u armády pouze 570 kusů tohoto typu. Krátce po náběhu sériové výroby Flaku 40 vznikla i jeho dvoumontáž tzv.12,8cm Flakzwilling 40. Dvojkanón tvořili dva Flaky 40 umístněné vedle sebe na jedné lafetě a se zrcadlově odvráceným podávacím zařízením. Tyto zbraně se používaly jen na speciálních protiletadlových věžích, jelikož jejich výroba byla opět drahá a náročná. Do února 1945 německá armáda disponovala 33 kusy těchto dvojčat. Tato vynikající zbraň zvýšila efektivitu flakových věží proti stále výkonnějším spojeneckým bombardérům. Na konci války se vyvíjel nový 12,8cm Flak 45, který měl být ještě výkonnější něž jeho předchůdce.
Technické údaje:
Ráže: 128mm
Hmotnost statického kanónu: 17 000kg (bojová)
Celková délka: 15m
Hmotnost mobilního kanónu: 27 000kg (bojová)
Výška: 3,95m
Hmotnost náboje: 60 kg
Délka hlavně: 7,83m
Hmotnost střely: 26 kg
Počáteční rychlost střely: 880 m\ s
Kadence: 6 ran\min
Maximální dostup střely: 14 800m
Náhledy fotografií ze složky Protiletadlové věže ve Vídni
Komentáře
Přehled komentářů
byl jsem minulý týden ve Vídně.Věž je možno si prohlédnout z vnitřku italské gelaterie Bortolotti,Mhfstrasse 22 ze zadní části,oknem.Dobře je vidět i z malého parkoviště mezi cukrárnou a sousedním domem.
protiletadlová věž-Mariahilfer Strasse
(ivan Novák-nivan@ seznam .cz, 12. 11. 2008 21:06)